Wat hoor ik nou!? Gaat hetregentbijnanooit.nl stoppen!?

Ja, dat klopt.
Ik blijf natuurlijk gewoon op de fiets naar het werk gaan zoals ik voor en tijdens hetregentbijnanooit.nl ook deed 🙂

Begonnen als geintje
Iemand op mijn werk riep na een bui dat het bijna altijd regende in Nederland en dat hij daarom niet meer op de fiets kwam. Ik wist uit de praktijk dat dat onzin was, maar altijd als ik dat standpunt naar voren bracht keek men mij ongelovig aan. Het KNMI heeft op hun site jarenlange meetgegevens staan, maar die zijn niet echt gebruiksvriendelijk. Op de terugweg (18 kilometer op de fiets) bedacht ik deze site: hetregentbijnanooit.nl met het idee daarop simpel visueel laten zien dat het bijna nooit regent.
Het plan was om dat een jaar vol te houden, en dat zou het tegen-bewijs geleverd zijn. En dat was ook zo 🙂
Maar toen kwam er een nogal droog radio-interview met Edwin Evers van 538 [ Klik hier om het te beluisteren ]. De site ging overbelast te onder, en er kwam nog meer media-aandacht. En toen was het zonde om na dat jaar niet verder te gaan.

10 jaar voorbij
Op 1 september aanstaande zijn er 10 meetjaren voorbij ( ongeveer 3272 ritten, meer dan 55624 kilometer), altijd op de fiets naar het werk en inderdaad: hetregentbijnanooit.nl

Het item fietsen is de laatste paar jaar prominent en breed boven komen drijven. Zo’n site over al dat niet bijnanooit regen draagt daar niet veel aan bij. Het blijft, en dat heb ik al vaker aangegeven, preken voor eigen parochie: Fietsers weten het al, automobilisten geloven het niet, ook niet na het bekijken van deze site.
(En verder: Journalisten vragen enthousiast  gegevens op en vragen (en krijgen) toestemming voor gebruik. Daar zie je bijna nooit wat van terug. Er verschijnen stukjes over de site en over mij waarin ik dingen zie staan die niet kloppen en waar ik niets vanaf weet. De radio belt regelmatig, maar wel altijd als het flink regent 🙂 En ga zo maar door.

10 jaar is genoeg!  Bedankt voor de aandacht! en blijf fietsen! 🙂

Wil je meer weten over het hoe en waarom van deze site: bekijk dan dit filmpje, waarin ik in mijn krakkemikkige Engels een korte uitleg geef. (In het Engels omdat het een bijeenkomst was met veel nationaliteiten…)

En als je klaar ben met of op deze site heb ik een lees-tip:
De serie “fiets vs File” van Thalia Verkade van de Correspondent”

“Fietsfanaat Gerard Poels”

Het AD besteedt ook tijd aan de fiets als het niet regent 🙂
OK, men noemt mij weer een fietsfanaat, terwijl ik toch echt alleen op mijn fiets naar het werk ga (en de boodschappen natuurlijk 🙂

 

Duh!

Jammer van die 364 andere dagen…

Jammer van de andere 364 andere dagen:
De fietsnaarjewerkdag.nl is weer aangekondigd.: Fiets jij ook mee op 31 mei 2018?

En maar wachten en wachten, is het nou nog geen 31 mei!? verdorie! Jammer van al die andere werkdagen waarop het zo’n mooi fietsweer is!

hetregentbijnanooit.nl heeft daar al jaren geleden iets op gevonden: www.fietsnaarjewerkjaar.nl, een site waar al bijna 600 fietsers uit heel de wereld (maar de meesten uit Nederland) laten zien dat ze het hele jaar regelmatig de fiets naar hun werk pakken.

Wacht niet tot 31 mei! Je mag nu ook al! 🙂

Een automobilist zeult 1600 kilo mee(!)

Droom mee met Olivier Beens

Op zijn blog schrijft Olivier Beens enthousiast over Fietsen naar het werk als alternatief voor de auto:

“Ze weten het niet, maar veel van deze werknemers wonen op fietsafstand van dit bedrijvenpark. Even wat cijfers. Als ik op kantoor werk, fiets ik zo’n 15 km om er te komen. De terugweg is inclusief een kleine omweg 17 km. Toevallig is deze 32 km per dag precies de gemiddelde afstand die Nederlanders per dag afleggen (Transport en Mobiliteit 2016, CBS). We doen daar 63 minuten over. Maar dat cijfer is inclusief iedereen. De gemiddelde woon-werkafstand is 22.6 km (in 2015, CBS), ofwel zo’n 45 km per dag. Dat is een stukje verder dan mijn 32 km, maar precies de afstand die mijn broer dagelijks fietst naar zijn werk en terug.

En hij schrijft ook:

“Deel je fiets-ervaringen met mensen”

Ik doe dat ook op hetregentbijnanooit.nl

Lezen die blogpost!  🙂

Storm!

Het regent “most of the time”

Nagekomen bericht:
@BartvanZwieten, de NL ambassademedewerker in Brazilië, die aangaf dat het in Nederland meestal nat was en dat daarom fietsen niet fijn was) kon niet tegen de waarheid en heeft @bijnanooit geblokt.
Onderstaand twitter-moment is dus niet meer compleet… dus… 🙂

Het begon met deze tweet (screenshots zijn handig):

Misvattingen over onveilige fietsen de wereld uit:

Eerste week van 2018, ik heb nog niet naar mijn werk gefietst, want geniet nog van een verdiende vakantie. We helpen wat misvattingen over onveilig fietsen de wereld uit dankzij een mooi onderzoek door VeiligheidNL:

  • Het gebruik van een smartphone op de fiets leidt niet tot grote aantallen fietsongevallen waarvoor een bezoek aan de SEH-afdeling noodzakelijk is. (Maar toch ben ik tegen het gebruik van een telefoon op de fiets 🙂 )
  • De groep fietsers van 16 jaar en ouder die af en toe belt is minder vaak bij ongevallen betrokken bij ongevallen dan de groep die nooit belt.
  • Elektrisch fietsen zijn niet gevaarlijker dan niet-elektrische (effect blijkt een gevolg van de relatief hoge leeftijd van slachtoffers)
    [ lees hier een samenvatting en hier het hele onderzoek ]

Zullen we de fietshelm er ook nog bij gooien?

  • Een fietshelm is ontworpen om te beschermen tegen een val van een stilstaande fiets. Dat is een val met 20 kilometer per uur. Tot die snelheid kan een helm bescherming bieden tegen ernstig hersenletsel. Maar als je rustig fietst en valt, is de snelheid waarmee je hoofd ergens tegenaan komt al hoger dan 20 kilometer per uur. Een helm helpt dus niet.
    [ lees hier het stuk van de fietsersbond over de fietshelm ]

Zo! dan hebben we dat gehad 🙂

Appen in het verkeer is DOM!

Ai!…

Waarom ik dit jaar niet mee doe aan de fietstelweek (beeldvorming)

Ik doe dit jaar niet mee aan de fietstelweek.
De eerste twee jaar heb ik meegedaan. OK, er was wat geklooi met de app, je kreeg geen feedback etc, maar het is een prima initiatief.

Negatieve beeldvolrming
De reden dat ik deze keer afhaak is dat de fietstelweek dit jaar mee doet aan de negatieve beeldvorming rondom fietsen in Nederland. Zoals je aan de bijgevoegde (door mij samengestelde) afbeelding kunt zien gebruiken ze de zin “Het regent prijzen in september”, en 1 van die prijzen is dan ook nog een regenjas (50x).

Gerard, doe eens niet zo moeilijk!
“Maar Gerard!? doe eens niet zo moeilijk!” hoor ik sommigen van jullie zeggen. Nou, zo moeilijk is dat niet 🙂
Ik meet al 9 jaar hoe vaak het regent en dat is weinig. Vorig jaar december werd de uitslag van de regenkledingtest van de fietsersbond zelfs uitgesteld omdat het het te weinig regende (met een verwijzing naar deze site).

Positieve nieuws, maar negatief beeld
Dat allerlei media (zelfs onder een positieve kop als “De fietsende forens houdt het meestal droog”) vaak een natte fiets-foto plaatsen weten we inmiddels. Ik verzamel ze al niet meer, maar ik geef de tegenstrijdigheid daarvan altijd even door aan de schrijver van dit soort stukjes (en hoop dat ze dit weer met hun beeldredactie delen).

De fietstelweek doet door hun woordkeuze en de keuze van 1 van hun prijzen nu dus ook mee aan die (misschien vaak onbewuste) negatieve beeldvorming. Dat is een slechte zaak. Vanzelf sprekend wil de regenjassen fabrikant hier naamsbekendheid uit halen. (Geloof het of niet: De site www.hetregentbijnanooit.nl heeft de afgelopen jaren trouwens ook al meerdere verzoeken tot het plaatsen van advertenties voor regenkleding ontvangen 🙂 )

Geen fietstelweek voor mij dus dit jaar…
(Een protest-onthouding zullen we maar zeggen…)

Meer ruimte voor fietser en voetganger Graafseweg Nijmegen

Na enkele wegen klussen is er veel meer ruimte voor fietsers en voetgangers die stadinwaarts gaan via de Graafseweg.

Ok de twee spoorbruggen was het tot nu toe dringen. Fietsers en voetgangers moesten daar vlak naast elkaar. Nu is er 1 auto-rijstrook minder staduitwaars en dat lever meer ruimte op voor de rest. Er komen nog hekken i.p.v. de wit-rode blokken, dan gaan ze de verkeerslichten tweaken, en dan is het klaar. Mooi werk!

Lees meer…

Een deuntje ter gelegenheid van 9 jaar hetregentbijnanooit.nl

De afgelopen 9 jaar komt in augustus bij @bijnanooit vaak de vraag naar boven: “Wat zal ik dit jaar eens doen ter gelegenheid van de verjaardag van deze site.” Vorig jaar was het een T-shirt en een leuke mok, Een paar jaar daarvoor was het een infobord en een kaart met alle droge routes in Nederland, maar ook de tompoezen in 2013 waren heel erg lekker.

Dit jaar maar eens heel wat anders:
Een heus deuntje met meezing/zeg-refrein, waarin @bijnanooit nog maar eens een keer uitlegt hoe het zit met die regensmoes.
Beluister het deuntje hieronder. Het duurt maar 2 minuten en 10 seconden, en dan kun je weer verder met waar je mee bezig was 😉 (hier is de directe link naar het lied op SoundCoud)

Ga toch fietsen! Dat zing ik! 

 

Niet alleen pubers doen raar op de fiets…

Hier zie je 2 spookrijders op leeftijd en een “zo maar ergens opstappen, maar niet kijken” persoon. De camera-oogst van de terugweg van vandaag.
Vooral de “zomaar opstappen” persoon kon beter schelden dan opletten. (Ik had hem natuurlijk al lang zien staan, dus mijn snelheid was al bijna nul. Toch mocht ik niet zeggen dat hij asociaal deed: Scheldkanonnade! Dubbel aso dus! 🙂

Lees meer…

Sneller en veiliger fietsen van stad naar stad. Hoe regelen we dat? (Update)

Thalia Verkade is op de site van de correspondent een serie artikelen gestart met de titel “Fiets versus File. Je kunt natuurlijk mee discussiëren. De serie is zeer de moeite waard.
Lees hier

en bemoei je er nuttig tegen aan of steek er wat van op!

1 uur Duitse radio over de fiets in Nederland (met @bijnanooit)

Enkele weken geleden kwam Kerstin Schweighöfer op bezoek in Grave. Ze was bezig met een progamma voor deutschlandfunk.de in de serie Gesichter Europas. Deze keer zou het gaan over “fietsen in Nederland”. Op haar vraag of ik daar aan mee wilde doen kon ik natuurlijk geen nee zeggen 🙂

Aan bod komen onder andere: Een oudere dame over fietsen van vroeger tot nu, De Rotterdamse politie met lokfietsen, Een fietsleraar van de fietserbond, @bijnanooit op de ligfiets, Collega en fanatiek fietser Marcel Rijs. Af en toe een muziekje en wat achtergrond info.

  • Kilk hier om de hele uitzending op de DLF site te beluisteren (dat kon tot 5 augustus, daarom staat nu onder aan deze pagina een mp3 van de uitzending)…
    Het interview met mij begint op 23:45
    Het interview met mijn collega en plaatsgenoot Marcel Rijs 45:55

 

Hieronder kun je ook direct de interviews met Marcel en mij beluisteren:

Interview Duitse radio met Collega Marcel Rijs

Lengte 07:11

Mass Bike Parade @VELOCITY2017 Nijmegen 15-06-2017

Verkorte versie (stukken 8x snelheid) van de VELOCITY2017 Mass Bike Parade in Nijmegen op 15-06-2017. Met af en toe een straatnaam zodat je weet waar we zijn. En op 5:32min een 5 voudige high 5!. Het was gezellig op de #fiets 🙂

Een stukje omfietsen 🙂

Dan ben je klaar op het werk en is het al weer mooi fietsweer. Dan #fiets je dus een stukje om. Filmpje! 🙂

 

Auto stopt niet voor fiets, dus krijgt als beloning weer voorrang.

Veel fietsers die regelmatig in Nijmegen komen kennen de oversteek op de t-splitsing van de Muntweg en de Muntmeesterslaan. Dit is tegenwoordig een onderdeel van de snelfietsroute Nijmegen-Beuningen. Ik fietste daar vroeger niet graag want je moest als fietser heel lang wachten voordat je kon oversteken.

In 2015 zag de gemeente het licht: Als onderdeel van de snelfiets-route kregen de fietsers daar voorrang. Jammergenoeg trokken de automobilisten zich daar weinig van aan aan. En nog erger: daar worden ze dus uiteindelijk voor beloond: De werkzaanheden zijn gestart en daarna hebben de automobilisten weer voorrang en moeten de fietsers weer wachten op een gaatje (op een bredere middenberm, dat wel…).

Dus woon je in nijmegen, ben je automobilist en heb je Last van een snelfietsroute?
Gewoon doorrijden, dan krijg je op de duur vanzelf weer voorrang.

Automobilisten belonen voor gevaarlijk verkeersgedrag tegen fietsers, Is dat niet in tegenspraak met de ideeën van Nijmegen op de www.greencapitalchallenges.nl?

Op de fiets in Nijmegen (Green Capital Challenges)

De gemeente Nijmegen schrijft op greencapitalchallenges.nl:

“Ons doel is dat zoveel mogelijk mensen in Nijmegen weten dat onze stad European Green Capital is in 2018 en dat mensen gemotiveerd zijn om een aantal duurzame stappen te zetten, bijvoorbeeld door mee te doen met onze Green Capital Challenges, die gekoppeld zijn aan 12 verschillende thema’s.”

Deze week en weekblad de brug aandacht voor de fiets. En ook hetregentbijnanooit staat vernoemd.
Detail: Ik ben geen Nijmeegse maar een Graafse fietser 😉

@bijnanooit op BNR Nieuwsradio

Vanmorgen werd hetregentbijnanooit.nl ter gelegenheid van de fietsnaarjewerkdag geïnterviewd op BNR Nieuwsradio.

Alsof de duivel er mee speelt: Het regende vanmorgen, en dat is wel vaker als de radio contact met mij opneemt :-).
In 3 minuten kun je weinig kwijt (niet gehad over fietsnaarjewerkjaar.nl) maar luister ook even naar de weerman, die rond 4 minuut 26 aangeeft dat hij op mijn hand is 🙂

@bijnanooit op BNR Nieuwsradio

@bijnanooit op BNR Nieuwsradio

Mooi “interview” in NRC (maar ze hebben me nooit gesproken…)

Vandaag verscheen een mooi stuk in NRC met de titel “De fietsende forens houdt het meestal droog”. 

Daarin vertel ik o.a. “Fietsen naar je werk is beter voor je gezondheid, voor het klimaat, en je bespaart nog geld ook”. Verder staan er veel kloppende weetjes in over het weer etc. Mooi stuk! 🙂

Maar er is wel iets vreemds mee aan de hand:

  1. De journalist heeft nooit met mij gesproken, ze heeft waarschijnlijk “geleend” uit andere artikelen…
  2. De foto laat (zoals we als fietsers wel gewend zijn) het tegenovergestelde zien van wat er in het stuk staat.

(Redactie van de schrijfster: “waar ik “schrijft” had staan, is dat in de eindredactie veranderd in “vertelt”. Een misverstand dus! Het is inderdaad niet netjes dat het nu lijkt alsof ik u daadwerkelijk gesproken heb. Ik heb het op de site van nrc weer veranderd in schrijft. En bij deze een excuus dus.”)

Leren ze het nou nooit?

Lees meer…

Share This