Wat hoor ik nou!? Doet hetregentbijnanooit.nl het weer!?
Nee joh! hetregentbijnanooit.nl is natuurlijk gewoon doorgegaan!
Niet op de voorpagina, maar op een “geheime” pagina aan de achterkant. En zonder de (al jaren vergelijkbare) radio-interviews en kranten-artikelen.
Best ontspannen hoor 🙂
Nou, tot over een jaar. Dan komt er vast weer een overzicht waaruit blijkt dat het bijnanooit regent.
Ga toch fietsen! Dat zeg ik!
Wat hoor ik nou!? Gaat hetregentbijnanooit.nl stoppen!?
Ja, dat klopt.
Ik blijf natuurlijk gewoon op de fiets naar het werk gaan zoals ik voor en tijdens hetregentbijnanooit.nl ook deed 🙂
Begonnen als geintje
Iemand op mijn werk riep na een bui dat het bijna altijd regende in Nederland en dat hij daarom niet meer op de fiets kwam. Ik wist uit de praktijk dat dat onzin was, maar altijd als ik dat standpunt naar voren bracht keek men mij ongelovig aan. Het KNMI heeft op hun site jarenlange meetgegevens staan, maar die zijn niet echt gebruiksvriendelijk. Op de terugweg (18 kilometer op de fiets) bedacht ik deze site: hetregentbijnanooit.nl met het idee daarop simpel visueel laten zien dat het bijna nooit regent.
Het plan was om dat een jaar vol te houden, en dat zou het tegen-bewijs geleverd zijn. En dat was ook zo 🙂
Maar toen kwam er een nogal droog radio-interview met Edwin Evers van 538 [ Klik hier om het te beluisteren ]. De site ging overbelast ten onder, en er kwam nog meer media-aandacht. En toen was het zonde om na dat jaar niet verder te gaan.
10 jaar voorbij
Op 1 september aanstaande zijn er 10 meetjaren voorbij ( ongeveer 3272 ritten, meer dan 55624 kilometer), altijd op de fiets naar het werk en inderdaad: hetregentbijnanooit.nl
Het item fietsen is de laatste paar jaar prominent en breed boven komen drijven. Zo’n site over al dan niet bijnanooit regen draagt daar niet veel aan bij. Het blijft, en dat heb ik al vaker aangegeven, preken voor eigen parochie: Fietsers weten het al, automobilisten geloven het niet, ook niet na het bekijken van deze site.
(En verder: Journalisten vragen enthousiast gegevens op en vragen (en krijgen) toestemming voor gebruik. Daar zie je bijna nooit wat van terug. Er verschijnen stukjes over de site en over mij waarin ik dingen zie staan die niet kloppen en waar ik niets vanaf weet. De radio belt regelmatig, maar wel altijd als het flink regent 🙂 En ga zo maar door.)
10 jaar is genoeg! Bedankt voor de aandacht! en blijf fietsen! 🙂
Wil je meer weten over het hoe en waarom van deze site: bekijk dan dit filmpje, waarin ik in mijn krakkemikkige Engels een korte uitleg geef. (In het Engels omdat het een bijeenkomst was met veel nationaliteiten…)
En als je klaar ben met of op deze site heb ik een lees-tip:
De serie “fiets vs File” van Thalia Verkade van de Correspondent”
Media-aandacht voor het stoppen van de site:
Het stoppen van https://t.co/sBqRFsZf6h na 10 jaar heeft Gelderland en Brabant bereikt. (artikel door @Ginnekenjacque van @dgnijmegen) Er is ook en filmpje (door @Joost_Brauer )https://t.co/n5THGsgzUa #fiets #ligfiets pic.twitter.com/m7ra1yJT7s
— hetregentbijnanooit (@bijnanooit) August 11, 2018
Maandtotaal juli 2018
Dommerikken en de droogste zomer sinds de meting begon
Dommerikken zeggen straks na 10 jaar https://t.co/e80PorXmpz en minder dan 10% regen natuurlijk zoiets als:“Dat is natuurlijk alleen maar omdat dit droogste zomer in Nederland was sinds de meting begon”. Moet ik zeker nog 10 jaar meten! 😉 #fiets @GerritHiemstra @frankdeboosere
— hetregentbijnanooit (@bijnanooit) July 18, 2018
Hoezeer het beeld ook anders is…
Voor de @volkskrant wandelt @CasparJanssen door Nederland. En ook hij komt inmiddels tot de conclusie: hetregentbijnanooit. ("Hoezeer het beeld ook anders is, wellicht vanwege het miezerige en druilerige decor waartegen de Nederlandse literatuur zich vaak afspeelt") pic.twitter.com/AJKH5mrlj4
— hetregentbijnanooit (@bijnanooit) July 8, 2018
Ja ouders! Jullie! Geef het goede voorbeeld!
In de lessugesties van @schoolopseef staat op pagina 19 natuurlijk een stukje over de regensmoes! 🙂 Hup! op de #fiets naar school! (Ja ouders! Ja jullie!: Geef het goede voorbeeld! https://t.co/dNVZJ1XZH9 pic.twitter.com/qtFQ5or5KX
— hetregentbijnanooit (@bijnanooit) July 7, 2018
Schoolbrengdag 2018!
Wat is het schitterend weer om naar school te lopen of fietsen ☀️ Maar hoe zit dat de rest van het jaar? Is regen een excuus om niet te fietsen? Zoek het uit op de Schoolbrengdag! Met dank aan @bijnanooit. Doe mee en meld u aan: https://t.co/dOCZchgaNC pic.twitter.com/hoUrMGOBuj
— SCHOOL op SEEF (@schoolopseef) July 4, 2018
Maandtotaal juni 2018
Wel of geen helm op de fiets? (helemaal afkijken! 🙂 )
Maandtotaal mei 2018
Maandtotaal april 2018
“Fietsfanaat Gerard Poels”
Duh!
Ja echt: een fietser die dagelijks 30 km heen en 30 terug fietst zegt het ook: “9. Wat de weervoorspellers ook beweren: het regent bijna nooit.” Ik roep en bewijs dat geloof ik ook al bijna 10 jaar op https://t.co/e80PorXmpz Als het in de krant staat dan klopt het! 😉 #fiets https://t.co/IFlsW9nihq
— hetregentbijnanooit (@bijnanooit) April 3, 2018
Voor wie elke dag naar zijn werk fietst – 30 kilometer heen, 30 kilometer terug – verandert er veel, merkte Arno Haijtema. In je lijf, in je beleving van het landschap, en misschien wel het belangrijkste: in je hoofd. Dit zijn de 12 lessen die hij leerde: https://t.co/lj0PcnKGCR
— de Volkskrant (@volkskrant) April 3, 2018
Maandtotaal maart 2018
Natte fietser in de Krant! (De Volkskrant doet het weer!)
Hallo (beeld)redactie van @volkskrant. Dus het weer is rustig en er is een kleine kans op een bui… Waarom dan dit onrealistische plaatje? Doe eens normaal joh! Want https://t.co/0DBKWeBBH8 #fiets #framing @fietsersbond pic.twitter.com/eJT646UE0T
— hetregentbijnanooit (@bijnanooit) March 26, 2018
Maandtotaal februari 2018
Dan hoor je het eens van een ander! 🙂
Update van onze grafieken over welk deel van de tijd er neerslag valt (De Bilt). Per jaar en per decennium. Bron: https://t.co/tsjIdZ3jUi pic.twitter.com/wY5Z2MqwKy
— Datagraver (@Datagraver) February 15, 2018
@Datagraver Mooi consistent ook met de data van @bijnanooit https://t.co/YfrIV4vrbs
— Ionica Smeets (@ionicasmeets) February 15, 2018
Maandtotaal januari 2018
Jammer van die 364 andere dagen…
Jammer van de andere 364 andere dagen:
De fietsnaarjewerkdag.nl is weer aangekondigd.: Fiets jij ook mee op 31 mei 2018?
En maar wachten en wachten, is het nou nog geen 31 mei!? verdorie! Jammer van al die andere werkdagen waarop het zo’n mooi fietsweer is!
hetregentbijnanooit.nl heeft daar al jaren geleden iets op gevonden: www.fietsnaarjewerkjaar.nl, een site waar al bijna 600 fietsers uit heel de wereld (maar de meesten uit Nederland) laten zien dat ze het hele jaar regelmatig de fiets naar hun werk pakken.
Wacht niet tot 31 mei! Je mag nu ook al! 🙂
Een automobilist zeult 1600 kilo mee(!)
Als je even uitzoomt zeult een automobilist 1600 kg staal, benzine en plastic mee naar z’n werk. Je verbruikt dus vrijwel alle brandstof voor het verplaatsen van het apparaat waarmee je brandstof verbruikt 🙃
— PeterKuipersMunneke (@PKuipersMunneke) January 21, 2018
Droom mee met Olivier Beens
Op zijn blog schrijft Olivier Beens enthousiast over Fietsen naar het werk als alternatief voor de auto:
“Ze weten het niet, maar veel van deze werknemers wonen op fietsafstand van dit bedrijvenpark. Even wat cijfers. Als ik op kantoor werk, fiets ik zo’n 15 km om er te komen. De terugweg is inclusief een kleine omweg 17 km. Toevallig is deze 32 km per dag precies de gemiddelde afstand die Nederlanders per dag afleggen (Transport en Mobiliteit 2016, CBS). We doen daar 63 minuten over. Maar dat cijfer is inclusief iedereen. De gemiddelde woon-werkafstand is 22.6 km (in 2015, CBS), ofwel zo’n 45 km per dag. Dat is een stukje verder dan mijn 32 km, maar precies de afstand die mijn broer dagelijks fietst naar zijn werk en terug.
En hij schrijft ook:
“Deel je fiets-ervaringen met mensen”
Ik doe dat ook op hetregentbijnanooit.nl
Storm!
Op de terugweg 🙂 pic.twitter.com/TZbo5PG2mI
— hetregentbijnanooit (@bijnanooit) January 18, 2018
Vanochtend vliegensvlug op de #fiets in Nijmegen aangekomen. Terugweg: Storm tegen, 16 omgewaaide bomen, heel veel los hout op de weg, 2 keer een stortbui, en de brug over de Maas over in de eerste versnelling en vol op de pedalen. #storm #fietsweer
— hetregentbijnanooit (@bijnanooit) January 18, 2018
(Het hoogtepunt van de storm was tijdens mijn vergadering, dus geen probleem. Ik zit hier in noord-oost Brabant. Dus het zal hier wel een slap aftreksel zijn van wat er in het westen aan de hand was…)
— hetregentbijnanooit (@bijnanooit) January 18, 2018
Het regent “most of the time”
Nagekomen bericht:
@BartvanZwieten, de NL ambassademedewerker in Brazilië, die aangaf dat het in Nederland meestal nat was en dat daarom fietsen niet fijn was) kon niet tegen de waarheid en heeft @bijnanooit geblokt.
Onderstaand twitter-moment is dus niet meer compleet… dus… 🙂
Het begon met deze tweet (screenshots zijn handig):
⚡️ 'Zelfs nl ambassade in Brazilië vindt dat het vaak regent in Nederland.'https://t.co/KecmzteNch
— hetregentbijnanooit (@bijnanooit) January 7, 2018
Misvattingen over onveilige fietsen de wereld uit:
Eerste week van 2018, ik heb nog niet naar mijn werk gefietst, want geniet nog van een verdiende vakantie. We helpen wat misvattingen over onveilig fietsen de wereld uit dankzij een mooi onderzoek door VeiligheidNL:
- Het gebruik van een smartphone op de fiets leidt niet tot grote aantallen fietsongevallen waarvoor een bezoek aan de SEH-afdeling noodzakelijk is. (Maar toch ben ik tegen het gebruik van een telefoon op de fiets 🙂 )
- De groep fietsers van 16 jaar en ouder die af en toe belt is minder vaak bij ongevallen betrokken bij ongevallen dan de groep die nooit belt.
- Elektrisch fietsen zijn niet gevaarlijker dan niet-elektrische (effect blijkt een gevolg van de relatief hoge leeftijd van slachtoffers)
[ lees hier een samenvatting en hier het hele onderzoek ]
Zullen we de fietshelm er ook nog bij gooien?
- Een fietshelm is ontworpen om te beschermen tegen een val van een stilstaande fiets. Dat is een val met 20 kilometer per uur. Tot die snelheid kan een helm bescherming bieden tegen ernstig hersenletsel. Maar als je rustig fietst en valt, is de snelheid waarmee je hoofd ergens tegenaan komt al hoger dan 20 kilometer per uur. Een helm helpt dus niet.
[ lees hier het stuk van de fietsersbond over de fietshelm ]
Zo! dan hebben we dat gehad 🙂
Maandtotaal december 2017
Appen in het verkeer is DOM!
Fietsers die appen zijn dom en brengen zichzelf en anderen in gevaar. Automobilisten die appen doen dat in voor fietsers en voetgangers dodelijke wapens, auto's genoemd. Die zijn dus ook dom. Allebei niet doen dus! Lijkt mij simpel idd. #fiets #auto #appen #dom
— hetregentbijnanooit (@bijnanooit) December 9, 2017
Ai!…
Terugweg geen pretje op de #fiets. Op 18 km, 100% sneeuw, 2x gevallen, 2 x 1 km gelopen. Had vanmorgen beter de niet- #ligfiets kunnen nemen 🙂 Zo! nu lekker eten en Weekend!
— hetregentbijnanooit (@bijnanooit) December 8, 2017
onderweg
— hetregentbijnanooit (@bijnanooit) December 8, 2017
Maandtotaal november 2017
Maandtotaal oktober 2017
Maandtotaal september 2017
Waarom ik dit jaar niet mee doe aan de fietstelweek (beeldvorming)
Ik doe dit jaar niet mee aan de fietstelweek.
De eerste twee jaar heb ik meegedaan. OK, er was wat geklooi met de app, je kreeg geen feedback etc, maar het is een prima initiatief.
Negatieve beeldvolrming
De reden dat ik deze keer afhaak is dat de fietstelweek dit jaar mee doet aan de negatieve beeldvorming rondom fietsen in Nederland. Zoals je aan de bijgevoegde (door mij samengestelde) afbeelding kunt zien gebruiken ze de zin “Het regent prijzen in september”, en 1 van die prijzen is dan ook nog een regenjas (50x).
Gerard, doe eens niet zo moeilijk!
“Maar Gerard!? doe eens niet zo moeilijk!” hoor ik sommigen van jullie zeggen. Nou, zo moeilijk is dat niet 🙂
Ik meet al 9 jaar hoe vaak het regent en dat is weinig. Vorig jaar december werd de uitslag van de regenkledingtest van de fietsersbond zelfs uitgesteld omdat het het te weinig regende (met een verwijzing naar deze site).
Positieve nieuws, maar negatief beeld
Dat allerlei media (zelfs onder een positieve kop als “De fietsende forens houdt het meestal droog”) vaak een natte fiets-foto plaatsen weten we inmiddels. Ik verzamel ze al niet meer, maar ik geef de tegenstrijdigheid daarvan altijd even door aan de schrijver van dit soort stukjes (en hoop dat ze dit weer met hun beeldredactie delen).
De fietstelweek doet door hun woordkeuze en de keuze van 1 van hun prijzen nu dus ook mee aan die (misschien vaak onbewuste) negatieve beeldvorming. Dat is een slechte zaak. Vanzelf sprekend wil de regenjassen fabrikant hier naamsbekendheid uit halen. (Geloof het of niet: De site www.hetregentbijnanooit.nl heeft de afgelopen jaren trouwens ook al meerdere verzoeken tot het plaatsen van advertenties voor regenkleding ontvangen 🙂 )
Geen fietstelweek voor mij dus dit jaar…
(Een protest-onthouding zullen we maar zeggen…)
Meer ruimte voor fietser en voetganger Graafseweg Nijmegen
Na enkele wegen klussen is er veel meer ruimte voor fietsers en voetgangers die stadinwaarts gaan via de Graafseweg.
Ok de twee spoorbruggen was het tot nu toe dringen. Fietsers en voetgangers moesten daar vlak naast elkaar. Nu is er 1 auto-rijstrook minder staduitwaars en dat lever meer ruimte op voor de rest. Er komen nog hekken i.p.v. de wit-rode blokken, dan gaan ze de verkeerslichten tweaken, en dan is het klaar. Mooi werk!
Maandtotaal augustus 2017
Een deuntje ter gelegenheid van 9 jaar hetregentbijnanooit.nl
De afgelopen 9 jaar komt in augustus bij @bijnanooit vaak de vraag naar boven: “Wat zal ik dit jaar eens doen ter gelegenheid van de verjaardag van deze site.” Vorig jaar was het een T-shirt en een leuke mok, Een paar jaar daarvoor was het een infobord en een kaart met alle droge routes in Nederland, maar ook de tompoezen in 2013 waren heel erg lekker.
Dit jaar maar eens heel wat anders:
Een heus deuntje met meezing/zeg-refrein, waarin @bijnanooit nog maar eens een keer uitlegt hoe het zit met die regensmoes.
Beluister het deuntje hieronder. Het duurt maar 2 minuten en 10 seconden, en dan kun je weer verder met waar je mee bezig was 😉 (hier is de directe link naar het lied op SoundCoud)
Ga toch fietsen! Dat zing ik!
Niet alleen pubers doen raar op de fiets…
Hier zie je 2 spookrijders op leeftijd en een “zo maar ergens opstappen, maar niet kijken” persoon. De camera-oogst van de terugweg van vandaag.
Vooral de “zomaar opstappen” persoon kon beter schelden dan opletten. (Ik had hem natuurlijk al lang zien staan, dus mijn snelheid was al bijna nul. Toch mocht ik niet zeggen dat hij asociaal deed: Scheldkanonnade! Dubbel aso dus! 🙂
Sneller en veiliger fietsen van stad naar stad. Hoe regelen we dat? (Update)
- Fietsen is een geniale oplossing voor het fileprobleem. Denk mee over de beste weg ernaartoe. (artikel 1)
- Sneller en veiliger fietsen van stad naar stad. Hoe regelen we dat? (artikel 2)
- Door deze fietsprofessor kijk je voor altijd anders tegen het fileprobleem aan (artikel 3)
- Zeven experimenten waardoor mensen de auto laten staan (artikel 4)
- Maak kennis met de belangrijkste reiziger die nog geen naam had: de treinfietser (artikel 5)
- Over de frietzak, de banaan en andere nieuwe smaken fietspad
en bemoei je er nuttig tegen aan of steek er wat van op!
Bezoek aan “De Fietser” in Ede (wat is het, en wat is het niet…)
Vandaag ben ik (met de auto nog wel!) op bezoek gegaan bij “De Fietser” (“Een unieke fiets experience” zeggen ze zelf) in Ede, in een van de vroegere Enka fabriekshallen.
Wat is het? Moet je er naar toe? Waarom wel en waarom niet?
Maandtotaal Juli 2017
1 uur Duitse radio over de fiets in Nederland (met @bijnanooit)
Enkele weken geleden kwam Kerstin Schweighöfer op bezoek in Grave. Ze was bezig met een progamma voor deutschlandfunk.de in de serie Gesichter Europas. Deze keer zou het gaan over “fietsen in Nederland”. Op haar vraag of ik daar aan mee wilde doen kon ik natuurlijk geen nee zeggen 🙂
Aan bod komen onder andere: Een oudere dame over fietsen van vroeger tot nu, De Rotterdamse politie met lokfietsen, Een fietsleraar van de fietserbond, @bijnanooit op de ligfiets, Collega en fanatiek fietser Marcel Rijs. Af en toe een muziekje en wat achtergrond info.
Kilk hier om de hele uitzending op de DLF site te beluisteren(dat kon tot 5 augustus, daarom staat nu onder aan deze pagina een mp3 van de uitzending)…
Het interview met mij begint op 23:45
Het interview met mijn collega en plaatsgenoot Marcel Rijs 45:55
Hieronder kun je ook direct de interviews met Marcel en mij beluisteren:
Interview Duitse radio met @bijnanooit
Interview Duitse radio met Collega Marcel Rijs
De hele uitzending in MP3
90% kans op neerslag (en toch droog binnen…)
Als fietser herken je deze situatie vast wel: Je weer-app zegt dat er vandaag in je buurt 90% kans op neerslag is. Toch kom je (en vandaag 24 juli is dat precies het geval) droog binnen na, terwijl de heenweg ook droog was.
Hoe kan dat!? Nou, dan lees je toch gewoon dit stuk van de Wiskundemeisjes in de Volkskrant. Ze leggen het uit 🙂
Maandtotaal juni 2017
Mass Bike Parade @VELOCITY2017 Nijmegen 15-06-2017
Verkorte versie (stukken 8x snelheid) van de VELOCITY2017 Mass Bike Parade in Nijmegen op 15-06-2017. Met af en toe een straatnaam zodat je weet waar we zijn. En op 5:32min een 5 voudige high 5!. Het was gezellig op de #fiets 🙂
Muzikale opening International Cargo Bike Festival op de fiets
Gisteren was ik op het International Cargo Bike Festival (#icbf2017) in Nijmegen getuige van de muzikale opening 🙂 bekijk en beluister het hier
Maandtotaal mei 2017
Een stukje omfietsen 🙂
Dan ben je klaar op het werk en is het al weer mooi fietsweer. Dan #fiets je dus een stukje om. Filmpje! 🙂
Auto stopt niet voor fiets, dus krijgt als beloning weer voorrang.
Veel fietsers die regelmatig in Nijmegen komen kennen de oversteek op de t-splitsing van de Muntweg en de Muntmeesterslaan. Dit is tegenwoordig een onderdeel van de snelfietsroute Nijmegen-Beuningen. Ik fietste daar vroeger niet graag want je moest als fietser heel lang wachten voordat je kon oversteken.
In 2015 zag de gemeente het licht: Als onderdeel van de snelfiets-route kregen de fietsers daar voorrang. Jammergenoeg trokken de automobilisten zich daar weinig van aan aan. En nog erger: daar worden ze dus uiteindelijk voor beloond: De werkzaanheden zijn gestart en daarna hebben de automobilisten weer voorrang en moeten de fietsers weer wachten op een gaatje (op een bredere middenberm, dat wel…).
Dus woon je in nijmegen, ben je automobilist en heb je Last van een snelfietsroute?
Gewoon doorrijden, dan krijg je op de duur vanzelf weer voorrang.
Automobilisten belonen voor gevaarlijk verkeersgedrag tegen fietsers, Is dat niet in tegenspraak met de ideeën van Nijmegen op de www.greencapitalchallenges.nl?
Op de fiets in Nijmegen (Green Capital Challenges)
De gemeente Nijmegen schrijft op greencapitalchallenges.nl:
“Ons doel is dat zoveel mogelijk mensen in Nijmegen weten dat onze stad European Green Capital is in 2018 en dat mensen gemotiveerd zijn om een aantal duurzame stappen te zetten, bijvoorbeeld door mee te doen met onze Green Capital Challenges, die gekoppeld zijn aan 12 verschillende thema’s.”
Deze week en weekblad de brug aandacht voor de fiets. En ook hetregentbijnanooit staat vernoemd.
Detail: Ik ben geen Nijmeegse maar een Graafse fietser 😉
@bijnanooit op BNR Nieuwsradio
Vanmorgen werd hetregentbijnanooit.nl ter gelegenheid van de fietsnaarjewerkdag geïnterviewd op BNR Nieuwsradio.
Alsof de duivel er mee speelt: Het regende vanmorgen, en dat is wel vaker als de radio contact met mij opneemt :-).
In 3 minuten kun je weinig kwijt (niet gehad over fietsnaarjewerkjaar.nl) maar luister ook even naar de weerman, die rond 4 minuut 26 aangeeft dat hij op mijn hand is 🙂