Op zaterdag 10 mei ging ik (ja ja, met de auto, en niet met de fiets, omdat ik een snotkop had en koortsig was) op weg naar de opening van het Fiets Centrum Nijmegen (FCN) , een samenwerking van Stipbike, Elan, fietsdiensten, Mastworp, CycloCadeau Fiets clinics Nederland, en Frowijn (links naar die bedrijven via de rechterkant van de site van het FCN.)
Waar zit dat ding!?
FCN zit in het oude Honig complex, waarvan je de toren al een flink eind in de verte kunt zien. Er met de auto in de buurt komen is makkelijker gezegd dan gedaan, het was zoeken en puzzelen. Met de fiets rijd je er zo naar toe: het mooie brede fietspad van de snelfietsroute naar Beuningen komt langs de ingang.
Hoe ziet het er uit
Het FCN zit in een mooie grote hal. Er is veel plaats voor het showen van fietsen. De werkplaats alleen is al bijna groter dan de hele vorige winkel van Elan ;-). Mooie houten vloer, bar in het midden (Frowijn). Voor de fietsliefhebber is het een feest. Voor de “mensch met de smalle beurs” is er weinig te vinden, dat krijg je met veel design en fietsen hoge kwaliteit.
En wat nog meer…
Van de site: “De ondernemers van het FCN bieden iedere donderdagavond een technische cursus, filmavond of andere interessante fietsactiviteit. Op deze avonden wordt de ruimte ook beschikbaar gesteld aan derden voor het organiseren van verschillende initiatieven rondom fietsen.”
Wat valt er er verder op?
Zowel buiten als binnen zie je eigenlijk niets over het FCN, geen logo o.i.d., dat zie je alleen op de site. Buiten op het gebouw, bij de ingang, maar ook binnen, zie je alleen maar losse logo’s en vlaggen van veelal Stipbike, een beetje Elan, en verder niets.
Men presenteert zich dus eigenlijk niet als centrum, maar meer als losse bedrijven, waarbij het zo lijkt alsof het bedrijf met de meeste vlaggen, borden etc, ook de belangrijkste rol speelt. Dat is denk ik naar buiten toe niet heel handig en ook onduidelijk.
Op de verschillende sites van de aangesloten bedrijven zie je weinig over het FCN:
Bij Stipbike staat een nieuwsbericht en is het adres aangepast, Bij Cyclo Cadeau is niets over het FCN te vinden, Bij mastworp is wel een “afdeling Nijmegen”, maar het FCN is alleen als afkorting te vinden, ik zie geen link of adres (en een zoekfunctie is er niet). Op de site van Elan is de verhuizing aangekondigd, geen link naar FCN, ook geen logo, Frowijn heeft geen site maar een Facebook pagina, adres FCN staat niet bij de info, fietsdiensten heeft een knop voor FCN, daar staan ook deelnemers die niet op de site zelf staan. Fiets Cinics Nederland heeft het goede adres netjes op de de contactpagina staan, maar een link is niet te vinden.
Volgens mij is er werk aan de winkel! 🙂
Maar een mooi initiatief! Proficiat, en veel succes! Ik zal er vast regelmatig te vinden zijn 🙂
Naschrift n.a.v. wat heen en weer ge-tweet:
Ik mis toch “communicatiestrategie”: Je moet op de site van deelnemers duidelijk op een standaard manier kunnen zien dat ze deelnemen. Op die sites zou je ook moeten kunnen zien wat er in het FCN te doen is.
Vanaf de fcn-site sturen twitter-, Facebook- en linkedin-links de beklikker naar @JoppeVStiphout en niet naar iets overkoepelend dat te maken heeft met de FCN site. Dat lijkt me ook niet handig…
@rjr Ik snap opmerkingen als “Volgens mij kloppen je gegevens de laatste tijd wat minder” niet helemaal. Ik geef alleen weer wat ik ervaar, verzin niets en pas niets aan. En zoals je kunt zien zit de totaal grafiek ook niet ver naast wat “normaal” is de laatste paar jaar 🙂
Volgens mij kloppen je gegevens de laatste tijd wat minder. Afgelopen 5 ritten 3 keer toch echt goed nat geworden. Dat wil zeggen, de fiets en mijn pet. Zelf hou ik het in de VM wel goed droog. Maar ben deze dagen toch wel echt blij met mijn VM. Kijken wat het vanmiddag gaat doen. Maar deze dagen zijn toch minder voor het gemiddelde. Nu is het wel zo dat ik nooit kijk naar buienradar alvorens te vertrekken. Als het tijd is ga ik.
RJ
OK, Ieder zijn meug. Fixies niet veilig? Het zou wat. Hoeveel ‘veilige’ fietsen kom je tegen op een regenachtige winterdag in de stad?
Dat is nu volgens mij net waar dit Fietscentrum om draait. Het fietsgevoel. Deze ondernemers steken hun nek uit en brengen iets op de markt waar de gemiddelde fietsdozenschuiver zijn neus voor op haalt. Iemand moet dat doen.
De kans is vrij klen dat ik een fixie koop (misschien ooit zelf eens maken? Nou? nou?) maar ik waardeer hun uitstraling. Nikst te maken met veiligheid. Al valt dat reuze mee. Gewoon om het mooi. Ik zie een Fixie soms aan de muur hangen als schilderij om naar te kijken. Net als mijn Raptobike. Twee wielen, een mooi frame en verder basic, kaal zelfs. Geweldig. Hij fiets zoals hij er uit ziet. Beetje spartaans, direct en met karakter. Puur fietsen zonder franje om het fietsen. Geweldig toch?
Daar is een markt voor. Dat hebben ze goed gezien bij FCN. Dat je in dezelfde zaak ook andere lekker eigenwijze fietsen en spullen tegenkomt is mooi meegenomen. De locatie draagt daar zeker toe bij. Ook het samenwerkingsverband is spannend en wellicht onderneming stimulerend. Zo zie ik het althans. Er zijn al zoveel saaie FietsTotaal-achtige ketens waar ze niet eens het verschil weten tussen SPD en Look pedalen. SRAM? Zijn er nog andere systemen dan Shimano dan? Gereedschap is uitsluitend van BBB…..ach. Genoeg voor het gros.
Als je met andere soort zaken bezig houdt vindt je geestverwante bij FCN. Als je een Chamsin in bordeauxrood met een zwart carbon neuspijp echt geil vindt, dan snappen ze dat daar. Dan komen ze erbij staan en genieten ze met je mee. Dat waardeer ik.
Jammer dat ik al 12 fijne fietsen in mijn schuur heb staan….Ik heb daar nog wel een paar fraaie ‘die wil ik ook’ fietsen zien staan. (Nee niet alleen liggers. Ja, ook fixies)
Je kan er tenslotte maar op 1 tegelijk fietsen….;-)
@BrandweerQuest Met je “Dit is een broeiplek om in de gaten te houden” ben ik het vanzelfsprekend helemaal eens, met je oordeel over fixies helemaal niet (zie mijn reactie op @joppe 😉 ) Ik hoop ook op een 1+1=3, 4 of 7 mechanisme, maar weet uit eigen ervaring dat daar veel en goed samenwerkende communicatie bij komt kijken. En of dat gaat gebeuren/lukken, dat is denk ik nog even afwachten, wat dat kost tijd, en tijd is er vaak nou net niet…
@joppe Ik snap de drukte en het gebrek aan tijd, maar vindt zoiets toch een gemiste kans (zie ook commentaar van BrandweerQuest). Verder: mooi initiatief, maar dat schreef ik al 🙂 En over je “design fixies vanaf €449”. Ai, ik ga geen flame-war starten, maar op een fixie zit geen rem, geen verlichting, geen spatbord, geen bagagedrager, geen slot etc. En als dat er allemaal nog design op moet dan zijn we weer een stukje verder (ai, geen rem!? Oh nee, het is een fixie!) (En ik vindt dus dat een fixie zoals kaal verkocht geen praktisch en veilig vervoermiddel is, maar dat mag duidelijk zijn 🙂 )
Leuk stuk, mooie foto’s en goede feedback. Bedankt
Het was de afgelopen maanden erg druk en voor ons belangrijker dat we in de ruimte fietsliefhebbers kunnen ontvangen dan de communicatie. Aankomende maanden zullen in het teken staan van de vindbaarheid binnen het Honig complex (de heg moet weg, bewegwijzering en mooie vlaggen), de communicatie van het FCN (websites, samenwerking, etc) en nieuwe ondernemers die zich zullen aansluiten bij het FCN. Helaas moet er nog een hoop gebeuren, met voordeel dat fietsliefhebbers ook volgende maand weer verrast zijn als ze het FCN bezoeken. mvg, Joppe
ps ook voor “de mensch met de smalle beurs” design fixies vanaf €449!
Goed opgemerkt.
Wij liepen ook tegen deze (kleine? vervelende?) manco’s aan. Begrijpelijk dat het uiterlijk wat achter loopt op vele dringende andere zaken in de afgelopen tijd. Toch is dit idd een gemiste kans voor deze dag. De eerste indruk is de beste.
Hans verzekerde me dat de buitenkant volop in de pen zit. Dus zal het best goed komen vertrouw ik op. Maar toch…..
Binnen was het in elk geval dik voor mekaar. Een schitterende locatie met enorm veel heerlijks uitgestald. Zowel eetbaar als op twee of meer wielen. Rechtop of liggend. Een fietshemel!
Ik vind het FCN een fantastisch initiatief. Precies de goede mix waar ligfietsen (en zelfs een velomobiel) in thuis hoort. Tussen andere, soms best wel, exclusieve fietsen zijn ze helemaal op zijn plaats.
Het gaat om de (totale) fietsbeleving. Niet uitsluitend goedkoop transport. Al is die er natuurlijk wel te vinden in het concept Roetz-bikes.
Er waren diverse innovatieve hoogstandjes te vinden op vele vlakken. Wat te denken van de Pignion versnellingsbak voor fietsen? Bij mijn weten zag ik de enige Flevobike E-Greenmachine. Uiteraard de DF van Citybike. Zeer waarschijnlijk gaat de naamgever van de fiets daar een disign-studio met werkplaats beginnen. Dat Elan zich daar ook mee bezig houd met zijn speedbikes is mooi meegenomen en spaart kosten en delen ze kennis.
Op twee wielen zag ik ook verschrikkelijk veel fraais. Te veel om op te noemen. Ik ben verlieft op fixies. Daar stond een bloedje van een carbon. Ik schat hooguit….3kg licht.
Maar ook de kleine spulletjes zijn lief. Een fietsje als pizzasnijder. Of een fietsje van chocolade. Mmmmm!!!
Dit is een broeiplek om in de gaten te houden. Hier zijn niet alleen de knappe koppen met ontzettend veel fietskennis bij elkaar onder een dak, maar durven zij ook de strijd in de praktijk aan te gaan. De enige manier volgens mij om te zien of iets werkt of zinvol is. Daar mogen wij als gebruiker weer van meegenieten.
Wat hier gaat plaatsvind is niet een platte rekensom van 1+1=2 maar veel meer.
Hier gaat de fietsbeleving over in een hogere versnelling. Ik zie dit als een plek waar zomaar het fietsen van morgen uitgevonden kan gaan worden.